torsdag 21 februari 2013

Fasansfullt - jag kan inte släppa bilden!

Råkade se en bild på Facebook i dag i en kollegas telefon. Först förstod jag inte vad det var jag såg. Däremot såg jag tusentals gilla-markering för den.

När jag tittade närmare trodde jag inte mina ögon och tårarna kom. Det var en lite bebis på bilden, man såg dens ansikte. Läpparna var uttänjda och helt blå. Anledningen till det visade sig vara en stor manshand som kramade den lilla halsen i ett fruktansvärt  strypgrepp. Närbild på hand och barn. Jag gråter igen när jag ser bilden framför mig i mitt huvud och förstår inte vad det är som händer.

VEM är så sjuk att han gör så här mot ett barn? Vem är så sjuk att han dessutom tar en bild på övervåldet och misshandeln? Vem är så otrolligt sjuk att han också lägger ut bilden på facebook. Och HUR sjuka är de tusentals som ser bilden och klickar på gillar??

Vad är det som händer, jag blir mer och mer rädd för våld, hot och misshandel som hanteras som underhållning - IRL. Inte på film.

Min man sa - det kan vara ej fejkbild. Jag tror inte det och jag undrar om bebisen lever. Även om det skulle vara en väldigt naturtrogen fejkbild så är det ändå ett symtom på en sjukdom som mer och mer verkar drabba oss människor. Nämligen total brist på empati. Det gör mig så rädd.

1 kommentar: