söndag 10 februari 2013

Kärlekens väg

är inte alltid lätt, men den är alltid rätt. Ord som jag hörde idag. De satte igång en massa tankar hos mig. Kärlek - vad är det egentligen? Letar synonymer: tillbedjan, lust, förälskelse, tycke, ömhet. Så många ord - men inget som jag riktigt faller för. Omsorg är ett annat ord. Troligen bättre för mig. Omsorg om en annan varelse.

Vi pratade kärlek på jobbet i förra veckan. Min kollega säger att alla människor kan bli/är bisexuella. Att man inte blir kär i ett kön utan i en människa. Det kan jag hålla med om så länge vi likställer kärlek med exempelvis omsorg. Jag känner stor kärlek för mina bästa vänner. Kärlek för min familj. Den sexuella kärleken är för mig en annan känsla och jag har - hittills - aldrig känt den känslan för någon annan kvinna. Därmed har jag inte sagt att jag är emot kärlek av samma kön. Tvärtom - för mig är det viktigt att människor får vara precis det som de är. Det som jag är emot, av min egen erfarenhet, är att alla är / kan bli bisexuella. Det tror inte jag på. Lika lite som att alla kan bli rödhåriga. På riktigt.

Oavsett vad man tror,  är det spännande att diskutera lite djupare frågor och dyka in i andra människors tankar. Man behöver inte tycka som de, men det är intressant att förstå hur de tänker och varför.

Nu är det snart alla hjärtans dag - butikernas stora dag. De hjälper oss att sprida "kärlek" genom att sälja vykort, nallar, muggar, blommor och allt vi nu kan "behöva" för att tala om för någon att vi älskar dem. Varför inte säga det lite oftare, och mer direkt, än bara den 14 februari varje år;-)

2 kommentarer:

  1. Så kul. Hoppas att det är okej att jag följer dina funderingar. Bra namn på bloggen. Önskar dig massor av inspiration.

    SvaraRadera
  2. TACK, du är jättevälkommen att följa och kommentera! hälsar Ulla

    SvaraRadera